Followers

Thursday, October 8, 2020

DealDebt Menyelesaikan Masalah Hutang Anda!

  


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Pada entri kali ini, Cuya ingin berkongsikan dengan korang satu apps yang dapat membantu korang selesaikan hutang yang korang ada. Apps apa tu? Hah ni nak cerita Apps ni diberi nama DealDebt. Sebelum Cuya explain lebih lanjut tentang apps ni, jom kita tengok video di bawah!




Hah! Tengok tak tengok tu? Menarik bukan? Mari Cuya senaraikan fungsi apps ini di bawah


Remind yourself and others of IOUs and never forget them again! DealDebt will make sure that all your IOUs are organized, reminded and settled without the hassle of finding these people! Our mission is to ensure that all IOUs between you and others are settled without difficulty. DealDebt specializes in: • Roommates Splitting rent an bills • Splitting Vacation Fees • Group Trips • Loans and IOUs • Small favours • and many more! DealDebt is so simple to use!: • Register and Login • Add your IOUs! • Select to remind yourself or send through WhatsApp • Keep track of all IOUs with who and when they should pay! • Installments can also be made! • All records are kept safely online for easy access Here are few features that DealDebt is capable of: • Supports Android and Web with soon to be supported iOS • Simplify IOUs to either an installment plan or a one off payment • Categorize Debts into Who owes me and Who I owe • Custom User Avatars • Set Reminders • Send Reminders via WhatsApp • Use Coins to unlock more features for the DealDebt!


Ceritanya, apps ini dapat membantu kita untuk mengingatkan kita tentang hutang yang kita ada. Selama ni kita asyik lupa je kan hutang kita yang melambak. Hutang bil elektrik, hutang duit kutu, hutang sewa rumah dan macam-macam lagi lah!

Macam mana nak guna? Senang je! Jom Cuya ajar korang guna.


                                                          


1) Mula-mula cari apps ni dalam playstore




2)Lepas dah download,nanti tekan next dan akan keluar profile macam ni.
Isi nama kita dan tekan MYR sebab kita punya duit kan Ringgit Malaysia


3)Lepas tu keluar macam ni kan.Kalau ada hutang yang belum bayar atau pun ada orang berhutang dengan kita ,tekan simbol (+)


4) Masukkan nama penghutang atau pemiutang,no telefon, hubungan dan pilih sama ada 'Saya Hutang Awak' atau 'Awak Hutang Saya'
Contoh Cuya berhutang.Jadi Cuya pilih ' i owe you'.Kemudian nyatakan apa yang kita hutang.Macam Cuya contoh berhutang dengan Zuryaty duit postage.
Lepas tu masukkan jumlah hutang.

5)Maka jadi lah begini.Siap dah satu paparan hutang kita.



6)Kat sini pon kita boleh set kan samada hutang dah selesai (Done) atau belum selesai (Not Done)

7) Kalau tekan 'Done' dia akan tulis yang kita tiada hutang lagi..

8) Tiga titik di tepi tu kita boleh setting yang hutang kita ni ke bahagian 'Important' atau penting.


Hah senang je kan? Kat sini Cuya bagi review jujur daripada Cuya.

Manfaat apps ini? Kita bukan sahaja dapat peka dengan hutang yang kita ada malah apps ini mengajar kita untuk uruskan kewangan dengan lebih sistematik. Dengan adanya apps ini segala hutang kita dapat dilangsaikan pada waktu yang tepat sebab didatangi dengan reminder khas. Selain itu, apps ni juga membantu kita untuk mengenal pasti dengan siapa kita berurusan dalam masalah hutang. Apps ini juga mudah difahami.Kalau Cuya tak beri tuto pun,senang je korang nak godek.

Penambahbaikan yang Cuya boleh beri pendapat adalah apps ini mungkin boleh letakkan fungsi di mana, sekiranya kita ada hutang orang yang sama, jumlah hutang itu akan ditunjuk setelah penambahan setiap hutang daripada orang yang sama. Cuya rasa kalau ada fungsi yang  kita boleh setkan target waktu yang kita boleh bayar hutang kita akan membuatkan apps ni memberi kita panduan dan goals untuk kita capai dalam melangsaikan hutang-hutang yang ada. Contohnya, kita ada hutang dan bercadang nak bayar bila duit gaji dah dapat. So,kalau kita ada target untuk sasarkan pembayaran hutang kita,mesti kita boleh agak bila waktu sesuai untuk bayar hutang.

Overall, apps ni sangat simple dan mudah digunakan. Ianya sangat bermanfaat untuk sesiapa sahaja di luar sana termasuk Cuya sendiri.Kita sebagai manusia kan kadangkala tak peka,lupa dan lalai.Apps sebegini memang membantu untuk menguruskan kehidupan kita menjadi lebih baik. Cuya dah cuba,korang bila lagi?


Okay,Cuya nak godek DealDebt ni, adios amigos!




24 comments:

  1. baguss nyaa app ni 😍 Thanks Cuya sebab kongsikan . mmg membantu sangat untuk ingat hutang dengan orang lain atau hutang dari org lain hihihi

    ReplyDelete
  2. Wah bagusnya. Kita pun memang digalakkan untuk mencatat transaksi hutang kita

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup,betul tu! takdelah hutang menimbun nanti..hehe

      Delete
  3. Bagus juga apps ni, tapi bg org yg mempunyai hutang melebihi 5 hutang tak kira lah ape jenis kan..tq cuya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup kak...sangat simple je apps ni tpi berguna sngt..

      Delete
  4. this is good but dah malas nak download apps pape sbb takut tak guna haha

    ReplyDelete
  5. apps mcm ni pun ada, tak pernah tau..and sngt berguna! pada yg susah or selalu lupa hutang dia mmg patut ada or org yg selalu bg hutang pun patut ada kan

    ReplyDelete
  6. Jujur aku baru mengetahui ada aplikasi unik ini.
    Adanya aplikasi hutang piutang begini, masalah perhutangan terutama tagihan tidak akan jadi permasalahan buruk ya karena lebih mudah dikontrol.
    Hanya berlaku di Malaysiakah ini, kak ?.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benar...erm apps ni tak sure ad kat Malaysia saja atau tak..

      Delete
  7. Oh bagusnya ada apps macam ni.. senang nak trace hutang piutang.

    ReplyDelete
  8. Oh? Ada apps macam ni? Uncle ingat ada tiktok je... hehehhe

    ReplyDelete
  9. bagusnya..terima kasih atas perkongsian

    ReplyDelete
  10. Pertama kali saya dengar apps ni di sini. Terima Kasih kongsi pengalaman.

    ReplyDelete