Followers

Thursday, December 28, 2023

Seorang Ibu : Marah Tapi Sayang

Assalamualaikum, Hello Coconuts!

Semalam pukul 4 pagi pon tak boleh tidur sebab minum kopi agaknya. Jadi Cuya teringin nak tulis kisah benar antara Cuya dan ibu. Saja sebagai satu kenangan yang Cuya taknak lupakan.








Kalau siapa tak pernah kena rotan dengan benda ni, budak manja barangkaliii yaaa..

TOO GOOD TO BE TRUE!

Zaman sekarang ni, budak2 merasa ke benda ni? Hahahhaha






Buat muka sebab masih sakit hati.. haahhahah




Sedih tiap kali ibu yang minta maaf πŸ˜•










Love you bu! Without you , Nasuha takkan wujud kat dunia ni! :D

Hargailah ibu anda selagi masih ada <3



Nota kaki:

Siapa pernah kena hukuman2 kat atas ni? Hhahahah
Supposely mesti ada yang berpengalaman kan..
Ke anak manja ni? kikiki




30 comments:

  1. Kejayaan kita berkat daripada doa2 ibu yang tak pernah putus

    ReplyDelete
  2. Dalam pantang dulu pun kena marah dgn mak, depan mak mertua. Diam semua. Yang kat atas tu, habuan masa kecik sampai bila entah lupa tapi, habuan yang sangat berharga, kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak2 ni tak kiralah, kita muda ke dah berusia dia memang akan marah dan bebel jugak..tak boleh lari
      Ibu kata membebel ni hobi ibu..hihi..apa2 pon kenangan tetap berharga dan ada pengajaran tersendiri :)

      Delete
  3. Masa kecik-kecik tu biasalah degil...
    akak pun sama je, kalau bab rotan ni lebih dari itu...
    tapi bila kita dah dewasa, benda tu yang menjadi kenangan sampai kita mati..
    dan tengok skrg, diri kita..adalah menjadi orang yang lebih baik atau sebaliknya..
    Marah, rotan atau apa sahaja hukuman yg pernah mak atau ayah kita kenakan dekat kita..
    itu tak bermakna dia tak syg kita..bila dah dewasa, kita kena hargai mereka walau apa pun pernah dia buat pada kita..ibu dan ayah tetap insan paling mulia untuk seorang anak...♥

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, semua yang mereka buat tu sebenarnya untuk membentuk kita menjadi insan yang berguna dan baik pada masa akan datang. Alhamdulilah sebab dikurniakan ibu ayah, ramai lagi tak berpeluang merasakan kasih sayang seorang ibu dan ayah

      Delete
  4. Dulu.. Tu mmg makanan kita... Hahaha... Tp, parents2 zaman skang kalau buat gitu... Akan di kabo dera anak... πŸ™„πŸ™„
    Lepas tu keluar lah emosi anak terganggu lah, terencat lah... Fuhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Generasi sekarang mungkin jenis tak boleh stress sangat...kalau dah dimanjakan sangat, gitulah jadinya.. hehehe

      Delete
  5. Mmg mak-mak sgt.. bila anak tidur usap2 kepala anak.. akak pun jenis yg lepas marah pastu panggil lg anak explain knp marah2 dia.. nasib anak jenis phm mtk maaf jugak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya..mak mak memang gitulah kan... nanti Cuya ada anak pon sama juga gitu laa

      Delete
  6. sebab sayang la kena marah & bebel semua tu kan... of coz la..hanger, tali pinggang semua pernah rasa la... anak2 sekarang je yg x pernah rasa & zaman dah berubah kan.. kena guna pendekatan yg lain plak but bebel tu harus.. MA selalu ckp...mummy marah & bebel sbb mummy sayang. kalau x sayang..x peduli dah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul..bebel dan nasihat tu tanda sayang.. walaupun penat dengar mak membebel kan... hhehhhehe

      Delete
  7. sayangilah ibu semasa mereka masih hidup. mcm abe kie yg yatim piatu ni cuma doa yg mampu dikirimkan kpd ibubapa di alam barzah sana. Aamiin....

    ReplyDelete
  8. rasanya semua mak mak kat dunia ni, perangainya samaaaaa je...
    sapa tak sayang anak, kannnn...
    kita pada hari ni pun berjaya dan berdiri sebab doa mak juga...
    sayangilah emak selagi masih ada hayat kite...

    ReplyDelete
  9. akak dulu kalau kena mesti nangis sampai tertido.bila mak datang usap memang sedar tapi buat buat tido.huhu. dulu zaman kecik duk kat kampung, ada banyak ranting pokok getah mak rotan guna tu.sakit ooo huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahah sama macam Cuya, pura2 tak sedar... Mak dulu2 memang garang kan.. hahha

      Delete
  10. Teringat bait2 lagu Ally Noor & Mastura..
    Dengar sini bertuah,
    Anak omak sorang,
    Bukannya omak marah,
    Tapi omak sayanggggg...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang kenalah tu lagunya dengan cerita ni..hehe

      Delete
  11. Sedap nama ibu Nasuha😍

    ReplyDelete
  12. Bahagiakan selama masih ada ibu, kalau sudah tak ada, tak lagi dengar nasehat dan omelannya seperti aku huhuhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. iya benar amat.. Masa masih ada la nak hargai kan..

      Delete
  13. saya permah dibelasah dengan tali pinggang oleh bapa kerana sikap malas dan rajin menjawab...samapi sekarang tak boleh lupa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benda macam nila yang kita akan ingat sebagai pengajaran kan

      Delete
  14. Nikmat kasih sayang ibu.. kena marah ke, kena pukul, kena cubit, tetap cari ibu. Bebelan tu akan dirindui..tau2 bila dah ada anak eh kite pula yang membebel kat anak,.

    ReplyDelete
  15. Kalo papa memang tak pernah pukul anak2nya cuya. Tapi kalo mama, pernah. Cuma tak pakai alat 🀣..jadi kalo marah biasa cubit paha sampai biru πŸ˜‚.

    Kalo mulut diksih cabe, itu cuma ucap aja, tapi tak pernah dilakuin hahahahah. Saya pun kdg kalo marah ke anak, kdg cakap aja tinggi, tapi tak pernah pukul juga πŸ˜„

    ReplyDelete