Followers

Friday, June 2, 2017

Dekorasi Rumah Riang Raya. (Week Two Lazada Contest)

2. Week Two Contest: 
Theme: My Ramadhan Home 

 Contest period: 2 June 2017 – 8 June 2017 
 Title of the article: Any title related to the Article 

 a. How are you decorating your house to be Raya ready? 
 b. Share your house decorating tips for this Raya 
 c. What kind of products (e.g., furniture) can you get on Lazada’s platform to help you decorate your house for this Raya? 



Tak sah kalau tak mulakan artikel dengan pantun. :)

Ros biru ros merah,
cantik sungguh dipandang mata,
Datang semua untuk memeriah,
Kecil tapak tangan nyiru saya tadah.

Assalamualaikum dan salam sejahtera.Kembali saya untuk menyertai minggu kedua contest Lazada .Kali ini bertemakan 'My Ramadhan Home'.

Selain persiapan juadah berbuka puasa,rumah kita juga perlulah didekorasikan sebagai persiapan bulan Ramadhan dan juga Hari Raya Aidilfitri.Mahu tahu dengan lebih lanjut dekorasi rumah saya?Jom baca artikel di bawah ini.

Persiapan rumah pada bulan Ramadhan dan juga Raya adalah penting bagi masyarat yang menganuti agama Islam.Kebersihan rumah juga dititikberatkan agar ibadah yang dilakukan dapat dilaksanakan dengan selesa dan aman.Mendekorasi rumah bukan sahaja dapat beribadah dengan selesa,malah dapat mengeratkan huungan sesama  keluarga sepanjang proses mendekorasikan rumah tersebut.



Sebelum mendokarasi rumah saya,saya dan keluarga pasti akan berbincang tema berkenan dekorasi yang ingin kami tampil sempena Raya.Sebagai contoh,dekorasi ala-ala Timur Tengah(Arab) menjadi pilihan.Ataupun mungkin tema seperti 'Warna-warni Raya',sudah semestinya kami akan menggunakan warna-warna yang ceria untuk menghiasi rumah kami.

CAT DINDING

Dekorasi rumah tak akan nampak indah tanpa pengubahan warna-warna di dinding rumah.Warna-warna yang cerah dan lembut sangat sesuai digunakan sempena raya,untuk melambangkan ketenangan Islam itu sendiri.

LANGSIR BARU

Tidak sah lah kalau saya tidak menukar langsir lama ke langsir baru.Saya pasti semua wanita di luar sana akan menempah langsir baru atau pun menjahit sendiri langsir sempena raya setiap tahun bukan?Langsir juga memainkan peranan penting dalam dekorasi di dalam rumah.Tanpa langsir,rumah itu tidak akan 'hidup' kerana tampak kosong dan tidak menarik.


PERABOT BARU

Ini jarang-jarang berlaku.Kalau tiap tahun tukar,mahu kopak duit! Penggunaan perabot yang elegan dan tahan lasak biasanya akan digunakan di rumah saya.Perabot baru juga biasanya warnanya seakan-akan warna langsir atau pun kontra.



KEKEMASAN LUARAN DAN DALAMAN RUMAH

Ni part paling penting.Kalau nak dekorasi rumah,mesti memastikan rumah tampil kemas dan ceria.Kalau nak lawa-lawa tapi habuk 10 inci tebalnya,baik tak payah la kan.Hahaha




 b. Share your house decorating tips for this Raya


1)Gunakan warna lembut untuk cat interior atau dalaman rumah.
Kenapa mesti warna yang lembut?Warna yang lembut akan menampakan ruang rumah tampak lebih luas dan besar.

2)Letak aksesori rumah yang bersesuaian

Contohnya,pasu bunga yang diisi bunga akan tampak lebih menceriakan ruang yang kosong

3)Aroma Raya

Untuk menampilkan ruang tamu atau suasana rumah yang segar,kita mestilah membersihkan perabot,atau mungkin boleh 'steam' dan menggunakan penyembur wangi untuk kusyen dan sofa.Pasti tetamu rumah akan lebih menyenangi dengan suasana rumah kita.

Tips semua telah diberi,
Jom semua apa lagi,
Banyak benda untuk kita hiasi,
Baru rumah meriah sekali!



c. What kind of products (e.g., furniture) can you get on Lazada’s platform to help you decorate your house for this Raya?




Perabot yang sangat simple dan elegan sangat sesuai digunakan sebagai perabot di hari raya.Senang dibersihkan dan warnanya pun tampak cantik.



 Warna langsir yang lembut,sangat bersesuaian dipadan dengan perabot yang tadi saya nyatakan.Warna kehijauan di langsir pasti akan mendamaikan sesiapa sahaja yang berkunjung ke rumah.



 Antara vase yang unik,macam bentuk gaun kan?Tidak mudah pecah dan senang diangkat andai kita ingin mengubah dekorasi rumah.Murah pun murah......Banyak lagi vase yang unik lagi menawan.Just clik  Sini .

Kapal berdagang ke negeri China.
Untuk menjual cincin permata,
Mencari barang di lazada,
Semudah satu dua dan tiga


Senang untuk saya ingatkan bahawa LAZADA akan mengadakan Marhaban Ya Ramadhan dan  Riang Ria Raya sale yang akan berlangsung dari Mei 19 hingga 30 Jun (dimana akan adanya diskaun sehingga 90%!)


Klik gambar di atas.

Ikan keli ikan gelama,
Dimasak sedap oleh ibu,
Riang RIa Raya sale menjelma,
Ayuh semua kita serbu



 

2 comments: