Followers

Monday, February 27, 2023

Senarai Peserta Segmen Pencarian Model Lukisan Digital by Cuya


Alhamdulilah, lagi sehari je segmen Cuya akan habis. Terima kasih kepada semua yang join.
Harap semua dapat menunggu dengan sabar lukisan free Cuya.  Mungkin ada yang tak perasan, Cuya ada pos yang beberapa hari yang lalu Cuya tak sihat. Cuya dalam proses sedang pulih dari sakit. Alhamdulilah makin sihat dari hari ke hari. Terima kasih atas doa semua.

Di bawah ni Cuya senaraikan nama peserta yang join segmen Cuya beserta entri selepas diorang dapat lukisan tu. Sebahagian Cuya dah lukiskan.




















9) Ri







13) mamapp








Sape belum join tu bolehlah join sementara ada masa ni. Esok last guys!



Bolehlah korang blogwalking dulu dengan peserta-peserta ni :)

Sunday, February 26, 2023

Noktah Yang Memujuk oleh Iddin Ramli

Assalamualaikum, salam sejahtera buat pembaca blog Cuya. Sudah beberapa hari tidak aktif di blog atas kesihatan yang tidak mengizinkan. Kini Cuya kembali dengan entri baru. Kalini Cuya nak review buku yang Cuya baru sahaja beli dari Tiktok.

Kalau selama ni Cuya banyak habiskan duit membeli komik, kalini Cuya terbuka hati untuk membeli buku motivasi atau dalam erti kata lain buku healing.




NOKTAH YANG MEMUJUK OLEH IDDIN RAMLI





Isi dalam buku ni pendek-pendek je tapi penuh dengan motivasi. Sesuai untuk semua peringkat umur. Dan yang paling sesuai sebenarnya untuk orang yang sedang kecewa dan perlukannya untuk healing. Macam Cuya la.... HAHA  Memang terasa bila membaca buku ni. Ada juga penulis mengingatkan bahawa Tuhan telah merencana setiap sesuatu dengan cara yang paling terbaik.




Sesuai untuk pasangan, keluarga dan persahabatan.







Allah tu sentiasa ada untuk kita, itu kita kena tahu.


Banyakkan bersabar dengan setiap ujian yang kita hadapi. Pasti akan ada solusi untuk setiap masalah.

Best kan kata-kata buku ni? Memang sangat bermakna bagi Cuya yang dahagakan motivasi. Kena dengan jiwa dan dekat di hati. Cuya dapat habiskan dalam sehari saja. Cuya baca sambil dengar lagu lofi yang diiringi bunyi hujan. Feeling habissss.. hahaha

Sesekali jiwa perlukan makanan sebegini untuk memotivasikan diri. Bagi yang tidak mengenali Iddin Ramli ni, dia bukan sahaja penulis , malah penyampai dakwah dan motivasi di Malaysia. Tiktok Iddin ni selalu lalu lalang kat fyp Cuya, syok dengar dia bercakap. Memang kena dengan diri. Dalam buku ni pon ada selit ayat Quran dan juga hadis sebagai rujukan.






Alhamdulilah ada rezeki lebih, Cuya grab semua buku Iddin. Lagi satu buku otw. Sekarang tengah berlangsung contest Ipad, jadi Cuya pon nak join. Mana tahu ada rezeki dapat Ipad free. Aamin~ 

Kalau korang nak dapatkan buku ni, bolehlah beli di shopee dan Tiktok sementara sedang berlangsung contest Ipad.

Moga buku-buku ni dapat memberi kesembuhan buat hati-hati yang terluka, inshaAllah :)



Friday, February 24, 2023

Kekurangan Darah

Assalamualaikum, hi semua :)

Beberapa hari lepas Cuya ada update yang Cuya demam. Bagaikan jatuh ditimpa tangga, Cuya pula kekurangan darah. Due period Cuya dah sampai, tiba-tiba kepala asyik pening je. Dan ia berlanjutan sehingga harini. Sekarang ni okay sikit, tapi takut kejap lagi serang balik.

Bila dah pening tu, susah betul nak tidur. Asyik sakit je. Maka segmen Cuya masih tertangguh untuk siapkan lukisan peserta. Cuya minta maaf sangat-sangat, kesihatan tak mengizinkan. Terima kasih kepada semua orang yang mendoakan Cuya, hanya Allah sahaja mampu membalas kebaikan korang.

Bukan tak dapat lukis je, nak blogwalking pon tak boleh sangat. Terima kasih kepada yang masih sudi singgah!




Monday, February 20, 2023

Cuya demam, lukisan free pon tertangguh

Assalamualaikum semua

Start semalam Cuya dah sakit tekak dan panas sikit badan. Pagi ni selesema dan pening sikit.
Puas sapu Cap Kapak.

Harap semua dapat sabar untuk menerima lukisan daripada Cuya. Tak selesa nak lukis bila tak sihat ni. Berderet tunggu ni.  Mohon bersabar ini semua ujian. Hehe 

Tapi dalam demam2 pon Cuya sempat post status menyanyi. Sampai ibu cakap " Eh dah sihat?"  🤣😜

Nak tunjuk sihatlah konon .. hahaha

Segmen Aku tapi dapat hadiah juga? Thank you ARI!


Assalamualaikum, Hello Coconuts!

Bagi sesiapa yang tahu, Cuya sedang jalankan segmen, jadi jomlah ramai-ramai join



Semua yang join dapat hadiah sebentuk lukisan tau. Betul , tak tipu.


Tapi entri ni bukan saja nak cerita pasal segmen Cuya tu, tapi Cuya nak cerita Cuya dapat hadiah daripada peserta. Aik, segmen kita, kita pulak dapat hadiah. Alhamdulilah rezeki. Hadiah lukisan juga daripada blogger ARI.




Cantik gila! Jarang-jarang Cuya dapat arts daripada orang lain. Rezeki betul. Yalah, bukan senang nak buat digital arts. Perlukan ketelitian dan masa yang banyak..

Thanks ARI for the arts! Sempat juga la sembang dengan ARI. Cuya first time tahu pasal blog ARI. So korang boleh la pergi singgah sana ya.



Once again , thank you ARI, Moga dipermudahkan segala urusan dunia akhirat.

Sunday, February 19, 2023

Terlalu Aktif Sampai Semua Pertandingan Aku nak Balun!

Assalamualaikum , Hello Coconuts!

Bagi yang dah lama mengenali Cuya mesti tahu Cuya suka join Giveaway anjuran blogger-blogger lain. Tapi ngupenya bukan di dunia blogging saja Cuya suka join contest, malah sejak sekolah rendah sehinggakan universiti Cuya memang rajin gila join macam-macam contest. Sumpah takde keje! HAHAHA

Mungkin Cuya boleh cakap Cuya jenis competitive? Ke Cuya nak attention je ni? Haaaaa..Aiyokk  Tapi sejak sekolah lagi Cuya perasan Cuya suka suasana untuk berada di atas stage dan berada di khalayak ramai. Entah mana datang keberanian tu. Mula-mula tu nervous la, tapi lama-lama dah biasa. Memang enjoy je naik stage, sebab proud of myself. Cuya rasa untuk berada di khalayak ramai perlukan confidence level yang tinggi dan tak semua berkemampuan buat macam tu. Betul tak?

Alhamdulillah Cuya dah start bina confidence sejak kecil lagi. Bukan atas dorongan sesiapa, tapi diri sendiri yang nak macam tu. Dan paling penting Cuya suka hadiah! Hahaha  Kalau nak ditunjukkan memori pertandingan masa dulu, Cuya cuma ada sijil dan trofi je, masih ada dalam almari tu.

Tapi harini Cuya nak share sebahagian memori contest yang Cuya join di universiti semasa PKP. PKP pon iolls aktif disebabkan dah dilanda kebosanan. Inilah memori yang Cuya ada dan mahu diabadikan di blog, boleh lah tunjuk anak cucu nanti. Aamin.... hehe!


Ni masa Cuya join jadi announcer. Ala2 pemberita. Cuya kan suka berangan jadi pemberita. Eheks!


Masa ni join time merdeka. Alhamdulilah dpt no 1, Cuya baca sajak merdeka.

Ni sapot kelab sendiri je ni. Bergaya acah model. hehe


Cuya join contest lagu raya. Pastu Cuya ubah suai lagu tu. 

Cuya menjawat jawatan sebagai Bendahari Eksekutif untuk kelab Cuya. Mentang2 Cuya suka duit, tu yang diorang bagi jawatan ni. HAHA

o


Ni pula Cuya jadi Setiausaha 1 di Kelab Warisan Budaya.

Kan Cuya dah cakap sume benda Cuya nak balun. Tamak en!


Begitulah sebahagian memori-memori Cuya di UITM Kampus Bandaraya Melaka. Cuya memang sengaja nak cipta memori banyak-banyak supaya ada benda untuk Cuya kenang, walaupun Cuya habiskan sebahagian besar masa hanya di rumah disebabkan Covid yang melanda negara.

Masa pkp mesti stress, contest2 ni la yang buat Cuya semangat untuk teruskan pengajian di UITM. Hidup kena la  happy dan kreatif kan?

Alhamdulilah, lepas dah satu fasa. Nanti dah kerja tak merasa lagi contest2 macam ni.

Sekian sahaja, adios amigos!





DIY Perler Beads Bear Phone Case

Assalamualaikum, Hello Coconuts!


Beberapa hari lepas, tiba-tiba Cuya rajin nak buat phone case sendiri. Sebenarnya dah lama Cuya nak beli phone case, asyik lupa je sampai naik kuning phone case lama Cuya. Jadi Cuya pergilah kedai beli phone case tapi bila balik tengok macam kosong je phone case. Jadi Cuya tiba-tiba teringat masih ada perler beads untuk DIY phone case so why not kan?


So Cuya guna 2 perler boards , tweezer, kertas untuk tracing phone case.


Cuya susun dulu perler beads ikut line tracing tadi.


Buat bentuk bear dalam tu.


Penuhkan kosong dengan beads.

Cuya guna iron kecik khas untuk perler beads beralas kan iron paper.

Lepas tu gam dengan hot glue hot pada phone case lama. Tapi Cuya rasa hot glue gun tak tahan lama, nanti Cuya kena beli double tape, lebih kuat.

Dah siap!

Mudah je, tinggal kena bersabar susun satu-satu. Bosan-bosan boleh la buat satu.

Sekian, adios amigos!








Wednesday, February 15, 2023

Thrice The Charm Giveaway by Atiqah, Nabilah Samsudin dan NHHM

THRICE THE CHARM GIVEAWAY BY ATIQAH, NABILAH SAMSUDIN & NHHM

Thrice The Charm Giveaway by Atiqah, Nabilah Samsudin & NHHM
Tarikh penyertaan:
  • 15 Februari 2023 - 15 Mac 2023









Hadiah giveaway:
  1. (1) helai tudung (Waarna)
  2. (2) balang chocojar (Mouthgasm)
  3. (2) botol popcorn (Eng's popcorn)





All the best semuanya!!

Segmen Pencarian Model Lukisan Digital by Cuya

TAMAT

Assalamualaikum, Hello Coconuts!

Mungkin ada yang tahu Cuya pernah jual digital drawing tapi susah juga nak promot. Mungkin juga sebab Cuya tak aktif. Pernah juga nak bagi free je dekat orang, pon orang taknak. Aduh...

Jual orang tak beli. bagi free pon taknak juga? Agaknya lukisan Cuya tak sePro orang lain. HAHA.

Memandangkan Cuya kebosanan di rumah, jadi Cuya buat entri ni khas untuk blogger-blogger yang nak dirinya dilukis. Sebelum ni Cuya ada emel beberapa blogger untuk dilukis. Alhamdulilah mereka respon. Jadi tujuan Cuya tulis entri ni untuk mencari blogger yang sudi dilukis secara percuma. Tapi ada syarat-syaratnya.





Syarat-syaratnya:

  1.  Follow Blog Cuya
  2. Buat entri bertajuk " Pencarian Model Lukisan Digital by Cuya"
  3. Copy banner di atas dan backlink ke blog Cuya
  4. Komen link di bawah.
  5. Lepas dah dapat lukisan digital, buat entri baru untuk lukisan digital Cuya tu.
Kira ada 2 entri kena buat. 
Dah tu je. Sesiapa yang ikut syarat ni Cuya boleh terus lukiskan gambar digital secara percuma. Anggap ni sedekah Cuya untuk semua. Doakan Cuya berjaya dunia akhirat, dan dimurahkan rezeki selalu, dipertemukan jodoh terbaik dunia akhirat dan dikurniakan rezeki yang berlipat ganda. Doa panjang-panjang sikit. Eheks!

Lepas dah komen tu nanti WS Cuya ya.


HADIAH:

  • Semua yang join akan dapat satu digital arts.
  • Nanti cuya guna random.org untuk pemenang bertuah yang boleh dapat 3 lukisan.




Segmen ni berlangsung dari harini Rabu 15 Feb sehingga 28 Feb 2023. 
13 hari je. So cepat-cepat la ya!





Tuesday, February 14, 2023

La gourmet® Hydration Bottle Giveaway by anies.



TARIKH & MASA TAMAT GA: 28 FEBRUARI 2023 @ 11.59PM.
Pemenang akan diumumkan pada 8 MAC 2023


Tag: 



Assalamualaikum salah sejahtera,
saya ucapkan kepada semua,
yang mai sini comey belaka,
jangan lupa follow saya.

Giveaway menarik sudah tersedia,
Hadiah awesome power gila,
Ayuh kita memeriahkannya,
mana tahu rezeki kita?


1) FOLLOW BLOG INI. insya Allah anies akan follow back.

2) GA INI TERBUKA KEPADA MALAYSIAN BLOGGER ONLY
(minta maaf banyak-banyak kepada non-Malaysian blogger kerana buat terma & syarat ini. tapi jangan risau. insya Allah akan datang ada rezeki, anies buat GA lagi tanpa T&C sebegini.)

3) BUAT SATU ENTRY BERTAJUK: La gourmet® Hydration Bottle Giveaway by anies.

4) MASUKKAN BANNER DI ATAS DALAM ENTRY ANDA & BACK LINK KE BLOG INI.

5) TAG 3 rakan blogger pilihan anda.

6) SERTAKAN LINK ENTRY DI RUANGAN KOMEN DI BAWAH SEBAGAI BUKTI PENYERTAAN.

7) TARIKH & MASA TAMAT GA: 28 FEBRUARI 2023 @ 11.59PM.

8) PENYERTAAN YANG TIDAK MEMENUHI T&C INI, AKAN DIBATALKAN.

9) Sebarang pertanyaan berkait GA ini, sila WA anies di SINI.

10) Pemenang akan diumumkan pada 8 MAC 2023.


HADIAH:

Utama: 1x 1 liter La gourmet® hydration bottle X 1x pemenang

Saguhati: 3x 500 ml La gourmet® hydration bottle X 3x pemenang




Cantik cincin cantik permata,
cantik lagi si dara tua,
kalau kome tak join sama,
kelak menyesal tidak sudahnya.


Pergi ke kedai membeli buku,
Buku dibeli berwarna biru,
Moga ada rezeki buatku,
Biar pun hadiah bukan beribu,



Sunday, February 12, 2023

I'm Coming Home : Malaysia Heritage Studios Melaka

Assalamualaikum, Hello Coconuts! Kelapa- kelapa kesayangan Cuya.  HAHA 🤣

Dah jam 2.17 pagi bersamaan 13 Feb Cuya menaip entri ni. Mata masih belum mengantuk sebab dah meneguk secawan kopi ais. Cuya memang hantu kopi guys. Kopi for life!

Ikutkan hati nak taip entri baru esok saja, tapi diri terlebih excited dan takut lupa tentang apa yang terjadi pada 12 Feb 2023 iaitu semalam la kan?

Bagi yang pernah membaca entri Cuya sebelum ni, Cuya ada beritahu yang Cuya pernah intern di Mini Malaysia & ASEAN Cultural Park. Baca DISINI .

So ceritanya, Cuya dan beberapa rakan - rakan intern lain ( nuril, shira, ijaa, ariff, syikin, pizan,daniel) telah kembali ke pangkuan Mini Malaysia atau nama barunya MALAYSIA HERITAGE STUDIOS MELAKA. Macam kembali ke tempat kami pernah menetas. HAHAHA
 
Tapi sebelum tu kami sarapan dulu. Eh makan perlu diutamakan berbanding benda lain. Eheks!

Pagi- pagi dah minum teh ais. Eee sungguh tidak sihat seketul Cuya!

Pekena roti sardin satu kali. Nyum!

Globe depan pintu masuk macam dekat Universal Studio Singapore kan?






Cantik kan pintu masuk? Gambar kredit pada kawan- kawan intern yang ambilkan gambar. Kamera Cuya tak berapa nak ngam. Hehe

Harga tiket Malaysia Heritage Studio

Dewasa : RM45 seorang
Kanak-kanak : RM35 seorang
Warga emas : RM35 seorang
OKU : RM30 seorang

Non-Malaysians/ Bukan warganegara
Dewasa : RM72 seorang
Kanak-kanak : RM56 seorang
Warga emas : RM56 seorang


Rumah first which is rumah Perlis. Jauh bezalah dulu dengan sekarang. Dulu rumah nilah kami bermain congkak, melepak dan menjual batik untuk diwarnai. Memori sungguh!

Ni gambar sebelum Rumah Perlis renovate. Pengunjung sedang bermain congkak.

Ni Cuya masa tengah jaga batik painting depan rumah.

Ni masa ijaa first time jadi model minyak wangi. Meletops kau ijaaa 🤣



Dalam ni ada patung busana yang boleh dipusingkan seperti patung dari kotak muzik. Sayangnya Cuya tak ambil gambar sebaliknya terlalu teruja untuk ambil video dan memusingkan kunci untuk menggerakkan patung.


Sekarang dinding yang Cuya jaga batik painting tadi dihiasi dengan cermin yang cantik- cantik. Banyak gila cermin, sempat jugalah Cuya ambil video.


Seterusnya rumah P. Pinang. Sebelum ni rumah ni tak dicat macam ni. Dulu warna asli kayu.


Ni lah tangga yang sama tempat kami posing dulu2 untuk bergambar. Alahai rindunyaaaa 🥴

Dulu salah seorang intern , Shira dia ada buat servis lukis inai. She is sure talented!

Salah seorang customer. Kadang-kadang bila Ijaa takde untuk teman Shira, Cuya akan ganti. Sempat jugalah bergosip dengan Shira. Well, perempuan kannn. Eheks! Sambil sambil tu Cuya promote inai polish by Kak Lin , girlfren pengurus kitaorang. Habis tau kitaorang jual. Memang pandai pandai je Cuya bermanis mulut buat marketing. Ahaks!

Btw Cuya customer pertama Shira, kalau nak tengok hasil inai tu boleh tengok di entri yang Cuya dah link di atas tadi. 


Ariff dah kerja buat jalan tar. Dia tengah part time tu, jangan dikacauu



Wahhh ada kerja kosong. Memang sesuai la ni dengan Cuya. Tapi berat 56 kati tu macam nak kira berat ayam je. Siapa perasan board ni dalam cerita apa? P.Ramlee!


Rumah ni dihiasi dengan perhiasan berkaitan dengan cerita P.Ramlee sehab allahyarham dilahirkan di P.Pinang.


Di dinding ada dihiasi dengan poster lama cerita P.Ramlee.




Muzik yang dimainkan dari radio pon lagu-lagu klasik lama.







Ni kitaorang masuk rumah Kedah. Dulu rumah ni pon tak dicat macam ni.
Kami disapa dengan bunyi tangisan bayi. Ingatkan anak pengunjung yang datang, rupanya memang ada buaian bayi di pintu masuk.

Ni buat kali ketiga Cuya taip benda sama. Blogger ni macam biul je asyik hilang apa benda yang Cuya taip.Ya Allah dugaan.

Masuk je pintu kedua,WOW AMAZING! Sekitar dalam rumah Kedah dihiasi lampu padi berwarna kuning sepanjang jalan. Sesuai sangat spot untuk bergambar. Al Maklum la Negeri Jelapang Padi.


Nasib baik tak runtuh buaian Cuya naik. Eheks.


Ada lagi spot bergambar yang lawa. Ala-ala lampu lantern gitu.





Ariff tengah feeling-feeling menerima cahaya cinta Nur Kasih. 






Next rumah Perak. Pon sudah dicat.

Di depan Rumah Perak dihiasi dengan Horse Carriage ala-ala princess dan prince naik.
Nuril berlagak sebagai watak kuda tunggangan. HAHA

Ariff jadi photgrapher tak berbayar. Daniel posing acah putera kayangan.

Jalan menuju ke Rumah Selangor dihiasi dengan WAU.


Rumah Selangor. Rumah paling besar di sini.

Dalam ada hiasan lampu2 yang bertukar warna.

Dah bertukar menjadi bendera Malaysia.

Ada juga spot bergambar dihiasi dengan bunga raya. Lawa kan?


Ada rukun negara. Pizan jadi model tak berbayar.

Bendera-bendera Malaysia turut ada dalam ruangan ni.

Ada LCD memainkan video Malaysia.



Pizan bangga menjadi anak Melaka.





Rumah negeri Sembilan masih dalam renovation.


Rumah Melaka.













Kami sedang menonton sejarah Melaka yang ditayangkan di dalam Rumah Melaka.




Menuju ke Rumah Johor ada kuda kepang tergantung di jalanan.
Ada  juga beberapa rumah yang kami tak dapat masuk, Cuya lupa nak tangkap gambar. Maklumlah dah syok berjalan, lupa semua benda. Eheks!





Masuk ke rumah terakhir iaitu rumah Sabah. Vibe dia macam seram-seram gitu, tapi Cuya tak takut pon. Ceh!







Kami di pentas Teja menyaksikan persembahan tarian tradisional.


Sempat juga kitaorang menari dangdut dan juga tango. Ada video je, gambar takde pula. Hehe


Kalini masuk tarikan di sini iaitu maze untuk tengok patung-patung mitos di Malaysia.











Kemahen suka si Ijaa.

Patung-patung sini sebahagian besar semua boleh gerak- gerak.







DO.RE.MI



Sempat kami berjumpa dengan pengurus lama kami Abang Daryl dan juga buah hati abang Daryl, Kak Lin. Kami disambut dengan layanan mesra bersama cerita-cerita daripada mereka berdua. Rindunya!


Diorang sempat main Atv. Cuya taknak, sebab memang tak geti press ATV ni. Sebab Cuya kan tak geti bawa motor. Ngeh3.




Abang Daryl dengan Kak Lin belanja makan. Alhamdulilah rezeki. Moga dimurahkan rezeki untuk mereka berdua.



Sebelum keluar kitaorang pergi kedai souvenir .


Cantik betul mangkuk tingkat dia. Ada saiz besar dan kecil.


Member syok la shopping.




Gambar memori kami bersama. Macam family photo je gayanya.
Harga RM55, tapi nuril yang bayar selebihnya. Kami tong2 singgit dua je. HAHAHA
Memang masa mula-mula masuk tu ada ruangan bergambar bersama patung lilin tapi tidak dibenarkan tangkap gambar dalam tu menggunakan fon.

Perasan tak dalam gambar-gambar ni, Cuya sorang je warna pink terang nau. Kekeke
Tapi masing-masing ada warna biru gitu, macam dah janji.

Cuya hargai setiap memori bersama. Pada asalnya Cuya tak mahu pergi atas beberapa kekangan. Tapi dipujuk oleh rakan-rakan intern Cuya pon berfikirlah. Bila lagi aku nak create memori dengan diorang kan? Akan datang manalah tahu Cuya busy pulak kan.

Akhir kata, terima kasih kepada semua rakan-rakan intern terutamanya kepada Daniel yang plan benda ni dari awal. Tanpa korang , Cuya tak tahu erti keseronokan dan kegilaan. InshAllah ada rezeki akan datang boleh jumpa lagi tapi tunggu Cuya kumpul duit la eh. Ngeh3.

Jangan lupa, kredit sebahagian besar gambar-gambar di atas oleh rakan-rakan intern Cuya.



Terima kasih, arigato gozaimase, Xie Xie, Nander, Muchas Graseas!

Till the next entry, adios amigos!


p.s- Kaki Cuya dah sakit sebab asyik jalan je. Habis lenguh-lenguh. Nampak nau lama dah tak jalan. Haha