Followers

Monday, September 4, 2023

Lelaki VS Perempuan ( Siapa lebih cenderung suka pada rupa paras?)







Dakwaan bahawa lelaki menggeruni  wanita pintar disokong oleh hasil kajian baru yang dijalankan oleh ahli ekonomi Poland .

Adam Karbowski dan rakan-rakannya dari Sekolah Ekonomi Warsaw menganalisis data daripada percubaan temu pantas Universiti Columbia, di mana lebih 500 pelajar mengambil bahagian. Lelaki dan wanita mengambil bahagian dalam acara temu kelajuan biasa. Selepas setiap pertemuan, para peserta menyatakan sama ada mereka ingin bertemu dengan wanita sama semula, dengan ringkas "ya" atau "tidak." 


Mereka juga menilai temu janji mereka pada skala 10 mata untuk kecerdasan dan daya tarikan fizikal. Para penyelidik menganalisis temu janji mereka menggunakan teknik yang dipanggil regresi logistik. Kaedah ini membolehkan mereka meramalkan sama ada seseorang akan berkata "ya" atau "tidak" pada temu janji  berdasarkan kecerdasan dan daya tarikan yang dinilai pada tarikh tersebut.

Apa yang Wanita Inginkan

 Karbowski mula-mula mengkaji pilihan wanita. Tidak mengejutkan, dia mendapati lelaki kacak lebih cenderung untuk dipilih untuk dating daripada lelaki yang kurang kacak. Tetapi wanita tidak menembak jatuh setiap lelaki yang tidak menarik

. Jika seorang lelaki yang tidak menarik adalah bijak, dia masih mempunyai peluang untuk ditandakan sebagai ya. Analisis itu juga mendedahkan bagaimana wanita menukar dua sifat terhadap satu sama lain. Sudah tentu, seorang wanita berkemungkinan besar akan berkata ya kepada lelaki yang dia anggap sebagai bijak dan menarik. Dan apabila kecerdasan dan daya tarikan meningkat, seorang wanita lebih berkemungkinan ingin bertemu lelaki itu semula. 

Walau bagaimanapun, keputusannya jauh lebih dipengaruhi oleh daya tarikan daripada kecerdasan. Seorang lelaki yang mendahului carta dalam kecerdasan dengan skor 10 daripada 10 hanya mempunyai peluang 10 peratus untuk dipilih jika dia mendapat 2 untuk daya tarikan. Kemungkinan dia akan menerima ya meningkat sedikit dengan setiap titik tarikan tambahan. Dengan penarafan ~5 untuk daya tarikan, lelaki tahap genius mempunyai peluang yang lebih baik untuk dipilih, tetapi peluang itu masih hanya 50 peratus. Jika dia mendapat 9 untuk daya tarikan, mereka yang genius mempunyai 75 peratus peluang untuk dipilih.



Apa yang Lelaki Mahukan

Keputusan analisis Karbowski tentang pilihan lelaki bertentangan dengan apa yang kita jangkakan, kerana mereka menyatakan wanita tidak cerewet seperti lelaki. Wanita yang mendapat markah kurang daripada 4 untuk daya tarikan atau 2 untuk kecerdasan mempunyai peluang yang sangat kecil untuk dipilih; ini tidak benar apabila wanita menilai lelaki. 

Walau bagaimanapun, keputusannya menepati jangkaan apabila melibatkan kepentingan relatif daya tarikan dan kecerdasan: Peningkatan dalam satu titik daya tarikan lebih berkemungkinan menyebabkan seorang lelaki menandakan "ya" berbanding peningkatan yang sepadan dalam kecerdasan wanita. Dalam erti kata lain, lelaki lebih mementingkan kecantikan berbanding otak (tidak mengejutkan di sana).

Tetapi keputusan Karbowski yang paling menarik ialah terdapat titik yang jelas di mana lelaki berhenti menghargai kecerdasan wanita yang semakin meningkat. Apabila bercakap tentang keutamaan wanita, lebih banyak adalah lebih baik-seorang lelaki lebih cenderung untuk dipilih jika dia lebih menarik dan lebih bijak. Setakat keutamaan wanita, langit adalah hadnya. Wanita mungkin gembira untuk menukar kecerdasan untuk daya tarikan, tetapi mereka akan sentiasa lebih cenderung untuk memilih lelaki yang sedikit lebih menarik atau bijak.


Wanita yang mempunyai otak yang bagus  akan kurang menarik perhatian lelaki berbanding wanita yang sama menariknya, tetapi kurang bijak.

Penemuan Karbowski mungkin menjelaskan mengapa wanita bijak kadangkala dikatakan menakutkan atau mengancam lelaki, atau mengapa sesetengah wanita meremehkan kecerdasan mereka dalam usaha untuk menjadi lebih menarik kepada lelaki. Wanita yang sangat pintar adalah kurang menarik daripada wanita yang agak pintar.

 Apa yang eksperimen ini tidak dapat memberitahu kita ialah mengapa lelaki tidak begitu tertarik kepada genius. Satu kertas kerja yang diterbitkan pada akhir 2015 mencadangkan bahawa lelaki kurang tertarik kepada wanita pintar kerana perbandingan dengan kecerdasan mereka sendiri merosakkan ego mereka. Penulis kertas itu menulis:

"Apabila menilai sasaran berhampiran secara psikologi (cth., dalam interaksi sebenar, interaksi spatial berhampiran), lelaki mungkin kurang tertarik kepada wanita yang mengatasinya, dan ini mungkin disebabkan oleh perubahan seketika dalam penilaian diri mereka (cth., berasa kurang maskulin daripada menjadi dikalahkan oleh seorang wanita).






Karbowski dan rakan sekerja menawarkan satu lagi kemungkinan: 

"Mungkin permintaan  wanita dalam mencari pasangan  (terhadap daya tarikan fizikal dan kecerdasan bakal pasangan) boleh...dipenuhi secara berkesan oleh lebih banyak pasangan tahap [daya tarikan dan kecerdasan]." 

Maksudnya, mungkin wanita lebih fleksibel dalam menilai pasangan ideal. Mereka boleh mendapatkan apa yang mereka mahu daripada seorang lelaki yang menarik tetapi tidak begitu bijak, tetapi mereka juga boleh mendapatkannya daripada seorang lelaki yang bijak tetapi tidak begitu menarik. Lelaki mungkin lebih tegar dalam keperluan mereka dan — atas sebab apa pun — mempunyai idea tetap tentang apa yang menjadi pasangan ideal.




P.S- Takpelah, kita akan jumpa dengan orang yang tepat. Sebab cantik tu subjektif 😊 Nampak gayanya Cuya tak boleh tunjuk pandai sangat depan lelaki. HAHAHA


42 comments:

  1. Dari mata turun ke hati gitewww :p

    ReplyDelete
  2. lelaki ni ada ego... diorg mmg x suka pempuan lg bijak dpd diorg

    ReplyDelete
  3. zaman sekarang ni ramai yg pilih base on paras rupa kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, dari mata turun ke hati bak kata puan Hazel...hehe

      Delete
  4. Tanya saya pasal wanita...saya suka wanita cantik dan bijak...kalau tak bijak tapi sangat cantik pun ok juga hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yalah, siapa tak suka orang cantik kan? 🤣

      Delete
  5. ye betul. kita akan jumpa orang tepat

    ReplyDelete
  6. Jawapan klise.... Yang penting baik hati.... (sambil buat rolling eyes)

    ReplyDelete
  7. Yg menarik itu lelaki yg wawasannya luas...kalem dan ga banyak macam....satu lagi..yg gigih berjuang, soalnya perempuan itu nyari yg nyaman dan bisa di ajak ngobrol/komunikasi, soal tampang cakep atau enggak itu relatif,hehe itu sih menurut saya pribadi😀

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul,yg penting saling fahami masing2 gitu... Hehe

      Delete
  8. Lelaki lebih pentingkan paras rupa sebab more to demi ego and sikap perbandingan among themselves!! Hahaa 🤣🤣 Perempuan ni meskipun org selalu kata complicated tpi if jumpa lelaki yg pandai handle dia, ok je. Especially lelaki kelakar

    ReplyDelete
  9. Sabda Nabi, pilihlah tempat yang baik untuk meneruskan keturunanmu dan kahwinkanlah mereka yang sekufu dan kahwinkanlah mereka.

    Kalau Cuya nak lelaki yg pandai, Cuya jangan rendahkan IQ Cuya depan lelaki. Itu nasihat akak. My experience, akak selesa bercakap dalam BI tapi suami akak (masa mula2 kenal) speaking berterabur. Akak selamba je cakap BI depan dia dgn kawan2, tapi akak respect sebab dia tak rasa rendah diri pun haha. Sekarang dia dah pandai la jugak cakap BI walaupun kadang2 akak tergelak jugak bila dengar dia speaking dalam meeting masa WFH 😅

    Always reach for the stars, don't settle for less! 💪🏻 Semoga Cuya bertemu dgn jodoh yang sekufu 💕

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kak atas nasihat yg bermakna ni. Insyaallah Cuya akan praktikkan 💕

      Delete
  10. Setuju...cantik itu subjektif...
    Cantik budi pekerti akan terpancar seri pada wajah...wajah cerminan hati

    ReplyDelete
  11. Analisis ni kadang² salah juga.. Hihi

    ReplyDelete
  12. Analisis ni kadang² salah juga.. Hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan salah, tapi sebahagian org memang beginilah... Masing2 ada pendapat sendiri hehe

      Delete
  13. Tag: https://belogsjm.blogspot.com/2023/09/segmen-birthday-giveaway.html?m=1

    ReplyDelete
  14. rupa paras tu penting tp perangai yg lebih diutamakan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuma kalau perangai cantik, muka tak cantik mesti taknak kan? 🤣

      Delete
  15. Betul kata kak Carneyz. Sebisa mungkin kita mencari yg sekufu. Sama pintar, setara, sehingga saat berbincang pun bisa connect. Saya pernah merasakan ngobrol/berbicara dengan lelaki hensem tapi tak pintar2 sangat, dan rasanya, boring lah cuya 🤣. Trust me, itu hanya bertahan sebentar . Setelah itu kita pasti nak cari lelaki yg sama pintarnya dengan kita atau lebih pintar 😄

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, Cuya pon suka lelaki pintar. Biar sekufu agar sefahaman antara satu sama lain.

      Delete
  16. Hai Cuya! Sorry akak dah lama tak jalan2 ke mari. Ni baru dapat jengah Cuya.

    Cantik dan tafsiran rupa paras tu subjektif sebenarnya kan… tapi memang lumrah manusia sebenarnya suka tengok benda yang cantik dan menyenangkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kak..memang lumrah kita semua suka perkara cantik belaka

      Delete
  17. Syok baca ni. Yang penting, bertanggungjawab - dalam semua hal.

    ReplyDelete
  18. tarikan disebabkan cantik or handsome tu mungkin bersifat sementara. bila saling mengenali kita mulai kenal 'kelebihan' yg dimiliki. dgn itu secara tak langsung, kita makin melupakan kecantikan/ handsome itu sbg pilihan utama... it

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, lagipon kecantikan dan ketampanan takkan kekal lama.... kita kan menghargai kelebihan lain

      Delete
  19. rupa paras tu bonus sebenarnya ..yg penting kena tgk perangai juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup, ada rupa memang bonus. Perangai pon perlulah seiring ...sama cantik

      Delete
  20. rupa paras tu bonus..tapi kalau boleh suka tgk pada perangai dulu.

    ReplyDelete